Bewegen als medicijn!

Bewegen als medicijn!
Iedereen weet dat bewegen goed is voor je lichaam. Regelmatig en (matig) intensief bewegen zorgt ervoor dat je fit blijft, je houdt je spieren sterk en je bouwt conditie op. Bewegen heeft niet alleen een positief effect op je gewicht, maar ook op o.a. je hart, bloedsomloop en bloeddruk, immuunsysteem en zelfs op je geheugen en op je stemming. Bewegen kan helpen tegen gevoelens van somberheid en lichte depressies. Mensen met depressieve gevoelens piekeren vaak over van alles en nog wat, bewegen geeft dan afleiding en kan ook helend zijn.

Bewegen tegen somberheid
Het is aangetoond dat er bij inspanning boven een bepaald niveau een verhoogde concentratie van endorfine vrijkomt wat pijnprikkels tegen gaat. Endorfine geeft je een plezierig en goed gevoel, je humeur verbetert, je ervaart minder stress en je slaap verbetert. Het is een eigengemaakt natuurlijke drug zonder negatieve bijwerkingen zoals bij antidepressiva.

Bewegen en sociale contacten
Bewegen en sporten doe je vaak met anderen en dat levert je sociale contacten op. Je verbreidt je blikveld, praat over van alles en nog wat en dat geeft energie.
Depressieve mensen hebben vaak de neiging zich terug te trekken en vermijden juist sociale contacten. Door te sporten kan deze vicieuze cirkel doorbroken worden. Kun je niet de moed opbrengen om alleen naar een sportvereniging of wandelclub toe te stappen? Zorg er dan voor dat je niet alleen gaat, maar met bijvoorbeeld een vriend/vriendin, buurvrouw of collega. Dan heb je een stok achter de deur én het is gezellig!

Buitenlucht doet wonderen
Bewegen in de buitenlucht (natuur) geeft rust en ruimte in je hoofd. Het zorgt ervoor dat je focus verbetert en dat je je minder zorgen maakt. Hoe groener de omgeving, hoe meer positieve effecten. Je ervaart enkel en alleen de natuur om je heen en wordt niet afgeleid en gestoord door prikkels van verkeer, mensendrukte enz.